Easy Web Search
Image default
Winkelen

Zo bereid je je voor op een lange wandeling

Wanneer je van plan bent om een langere wandeling te maken, is het belangrijk om van tevoren goed voorbereid te zijn. Waar moet je allemaal aan denken voordat je op pad gaat? 

Ingelopen schoenen die goed passen

Probeer wandelschoenen ruim voor aanvang van de wandeling uit, zodat je de tijd hebt om ze goed in te lopen. Kies daarbij schoenen die echt lekker zitten, zoals Mason Garments loafers. Zijn de schoenen breed genoeg? Is er ruimte voor de tenen? Er is een ruim assortiment met verschillende schoenmodellen en verschillende pasvormen. Probeer verschillende varianten totdat je een model vindt dat bij echt bij je voeten past. Denk daarbij ook aan de enkels. Sommige mensen vinden het prettig als de schoenen die iets hoger zijn, en ondersteuning en stabiliteit bieden bij de enkel. Anderen hebben liever lagere schoenen, wat heel goed kan als je een lichte rugzak draagt. Ga je wandelen wanneer het warm is,  hebben luchtigere schoenen de voorkeur. Bedenk bovendien dat je voeten opzwellen als je lang wandelt. 

De juiste sokken

Bedenk welke sokken je wilt gaan dragen. Soms kunnen dubbele sokken een goed idee zijn om schuren en brandende wrijving onder de voetzolen te voorkomen. Soms is een dunne sok juist prettiger. Experimenteer om erachter te komen wat jij en je voeten het lekkerst vinden. Het is zeer belangrijk om de voeten droog en warm te houden tijdens het wandelen. Neem daarom altijd een extra paar sokken mee voor het geval je voeten nat worden. Als je het gevoel hebt dat er een schaafwond ontstaat, stop dan onmiddellijk om er pleisters op te doen. Als de schaafwonden erger worden, wordt het wandelen onmogelijk gemaakt. 

Een opgebouwde conditie 

Wanneer je een langere wandeling wilt maken, is het verstandig om vooraf je conditie en kracht op te bouwen. Als je redelijk fit bent en al een aantal keer langere afstanden hebt gewandeld, zal het wandelen leuker en aangenamer zijn. Naast regelmatig lopen kun je je voorbereiden door middel van fitness of lichte training van de spieren zoals Pilates. Oefen met het lopen met een rugzak om, om te wennen aan het extra gewicht. Dit zijn ook uitstekende gelegenheden om de schoenen en andere kleding uit te proberen. Probeer daarbij over verschillende soorten terrein te lopen, zodat je op alles voorbereid bent.